Van augustus 2014 tot augustus 2015 was Het Lijsternest omsingeld door wegenwerken. Wandelen en fietsen in de glooiende landschap rond de Tiegemberg is nochtans vanouds een enorme publiekstrekker. Hoewel we wandel- en fietsroutekaarten aanbieden bleek het niet altijd evident om deze doelgroep ook werkelijk over de museumdrempel te krijgen.
Op een vergadering met de gemeentelijke toeristische partners werd me gemeld
dat er ook Streuvels’ bier zou
ontwikkeld worden en dat tijdens de jaarlijkse Open Monumentendag een
provinciale wandelwedstrijd werd georganiseerd die langs Het Lijsternest kwam.
Iedereen bleek te vinden voor mijn idee van een bierkaartjespuzzel. Alle
deelnemende wandelaars kregen 2 stuks bij hun vertrek en enkel bij een bezoek
aan Het Lijsternest ontvingen ze de ontbrekende bierkaartjes. Wie ter plaatse
op een bierkaartje een eigen limerick schreef, kreeg in retour een volledig
nieuw pakketje met vier bierkaartjes.
Aan het eindpunt van de wandeling werd Streuvels’ bier geschonken.
Met de slogan: Wees een slimmerik, schrijf een limerick, kozen we om ook het literaire aspect aan bod te laten komen en omdat de regels voor het schrijven van een limerick een drempel is die kwaliteit van de inzendingen meetbaar maakt. Een dertigtal deelnemers lieten een limerick achter.
Aan het eindpunt van de wandeling werd Streuvels’ bier geschonken.
Met de slogan: Wees een slimmerik, schrijf een limerick, kozen we om ook het literaire aspect aan bod te laten komen en omdat de regels voor het schrijven van een limerick een drempel is die kwaliteit van de inzendingen meetbaar maakt. Een dertigtal deelnemers lieten een limerick achter.
De publieksopkomst was massaal,
té massaal. De actie had wel het beoogde effect, maar voor de medewerkers en de
vrijwilligers werd het als een heuse overrompeling ervaren. Verschillende
vrijwilligers stelden hun veto voor herhaling van dergelijke massatoeloop. Een
dubbele les genoteerd in aanloop naar het eerstkomende evenement: promotie op
maat van de bezoekerscapaciteit houden!
Positief was dat een heleboel literatuurpartners als Passa porta, Creatief schrijven, e.a. op de kar sprongen om mee promotie te maken.
Positief was dat een heleboel literatuurpartners als Passa porta, Creatief schrijven, e.a. op de kar sprongen om mee promotie te maken.
No comments:
Post a Comment